Perjanjian Malaysia: Dr Mahathir Tidak Jujur - Pairin

PENAMPANG: Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad tidak jujur dalam kenyataannya untuk mengkaji semula Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS), Tan Sri Joseph Pairin Kitingan, berkata ketika era Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri, Perjanjian Malaysia adalah sesuatu yang dianggap sensitif dan anti-Persekutuan.

Pairin yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah, berkata ramai rakyat Sabah ketika itu takut untuk membincangkan isu MA63 secara terbuka kerana mereka boleh ditahan dan diambil tindakan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Katanya, ketika era Dr Mahathir, Timbalan Presiden PBS, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili antara yang turut menjadi mangsa ISA.

"Pada masa itu tiada tempat dan peluang untuk membincangkan isu berkenaan secara terbuka. Sebarang perbincangan mengenai MA63 dan dokumen lain yang berkaitan dengan penubuhan Malaysia dianggap terlarang.

"Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana Dr Mahathir tidak pernah mengambil sebarang tindakan mengenai MA63 sepanjang 22 tahun pemerintahan beliau sebagai Perdana Menteri.

"Kenapa pula tiba-tiba berjanji akan mengkaji isu itu pada masa ini? Kenapa tidak mengambil tindakan ketika berkuasa dan ini bukti agenda beliau adalah membantu Pakatan Harapan memancing undi.

"Saya tidak percaya beliau jujur dalam perkara ini, beliau konsisten bersikap tidak konsisten," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan aluan dan dasar sempena Kongres PBS Ke-32 yang dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di sini, hari ini.

September lalu, Dr Mahathir yang juga Pengerusi Pakatan Harapan dilaporkan berkata, pakatan pembangkang akan mengkaji semula MA63 jika menang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Pairin berkata, PBS bersyukur dan berterima kasih kepada Najib kerana bukan saja menghapuskan ISA, malah mendengar keluhan dan kebimbangan rakyat Sabah jika ada mana-mana peruntukan dalam MA63 disalah tafsir.

"Kami di PBS yakin Perdana Menteri tidak mempunyai sebarang niat untuk mengabai atau tidak mengendahkan hak-hak Sabah dalam Persekutuan Malaysia. Beliau mengumpamakan kita sebagai satu keluarga yang sentiasa ada perselisihan adik beradik, termasuk suami isteri.

"Ini menunjukkan kejujuran dan keprihatinan Perdana Menteri kita untuk menangani isu ini secara aman melalui perundingan," katanya.

Beliau berkata, PBS konsisten memperjuangkan hak rakyat dalam konteks Persekutuan Malaysia seperti termaktub dalam MA63 dari dulu sehingga kini dan ia juga terkandung dalam perlembagaan parti itu sejak ditubuhkan 32 tahun lalu.

Katanya, dalam memorandum PBS kepada Jawatankuasa Negeri Sabah mengenai hak Sabah dan memo kepada Perdana Menteri, parti itu memberi fokus kepada tiga isu utama iaitu Borneonisasi, Penurunan Kuasa dan memasukkan sejarah pembentukan Malaysia ke silibus sekolah dalam sistem pendidikan negara.-Berita Harian

Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget