Kos Subsidi Bayaran Haji Meningkat RM400 Juta

KUALA LUMPUR: Kos subsidi bagi keseluruhan operasi haji dijangka meningkat sehingga RM400 juta tahun depan.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata ia berikutan peningkatan kos pentadbiran, perkhidmatan dan pertambahan kuota jemaah haji yang diluluskan kerajaan Arab Saudi bermula tahun ini.

"Tahun ini saja kos keseluruhan subsidi yang diperuntukkan kerajaan sebanyak RM300 juta dan dijangka meningkat sehingga RM400 juta tahun depan.

"Bagaimanapun bayaran bagi mengejarkan haji tahun depan masih kekal sebanyak RM9,980 seorang, di mana subsidi kerajaan sebanyak RM12,470 diberikan kepada setiap jemaah daripada kos sebenar RM22,450 yang sepatutnya dibayar juga dikekalkan sejak tahun 2009 lagi.

"Bermakna jumlah subsidi yang mula diperkenalkan kerajaan sejak 2001 hingga tahun ini sudah melebihi RM1 bilion," katanya pada Majlis Tamat Operasi Haji 1438H/2017 dan Penghargaan Sahabat Korporat Musim Haji 1438H/2017 di Menara Lembaga Tabung Haji (TH) di sini, hari ini.

Yang turut hadir sama, Pengerusi TH Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim; Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Seri Johan Abdullah dan Setiausaha Pertama Bahagian Visa, Kedutaan Arab Saudi Ke Malaysia, Ali Ibrahim A Alheji.

Sementara itu, pada majlis sama sebanyak 29 syarikat korporat yang terdiri daripada agensi, institusi korporat dan swasta serta persendirian diraikan bagi menghargai sumbangan yang diberikan dalam Program Sahabat Korporat TH Prihatin Kebajikan Jemaah Operasi Haji 1438H/2017.

Sebanyak RM5.3 juta sumbangan keseluruhan dalam pelbagai bentuk diterima TH dalam memberikan keselesaan dan kemudahan setiap jemaah negara ini dalam urusan menunaikan fardu haji tahun ini.

Program berkenaan mula diperkenalkan sejak tahun 80-an yang digelar Sumbangan Untuk Jemaah Haji. Bagaimanapun program itu diubah menjadi Sahabat Korporat TH sejak 2005 selepas ia dikaji semula dan dikemaskini bagi memperluaskan operasi dan pembabitan pihak luar.

Hasilnya TH berjaya menarik minat dan sokongan dari pelbagai badan dan organisasi korporat tempatan untuk menyalurkan sumbangan khusus kepada memberi keselesaan percuma kepada jemaah haji negara ini.

Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget