Pemuda UMNO Kecam Tuduhan PM Singapura

KUALA LUMPUR: Pergerakan Pemuda UMNO mengutuk sekeras-kerasnya kenyataan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang memperlekehkan permohonan Malaysia untuk semakan keputusan tuntutan Pulau Batu Puteh.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, berkata tuduhan Hsein Loong bahawa kononnya niat sebenar Malaysia membuat tuntutan itu kerana pilihan raya umum adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab, yang boleh merosakkan hubungan baik antara Malaysia dan Singapura.

"Sebagai negara yang berdaulat, Malaysia sudah memfailkan permohonan itu pada 2 Februari lalu berdasarkan penemuan fakta baharu melalui tiga dokumen di dalam Arkib Negara United Kingdom pada 4 Ogos 2006.

"Keputusan membuat permohonan tuntutan selepas enam bulan penemuan fakta baharu itu adalah hak yang diberikan dan dipatuhi oleh Malaysia.

"Permohonan itu dan permohonan kedua pada 30 Jun lalu untuk pentafsiran penghakiman bukan dibuat secara sambil lewa tanpa asas yang kukuh," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Semalam, ketika berucap pada Konvensyen Parti Tindakan Rakyat (PAP), Hsein Loong berkata, dengan tuntutan semula Malaysia ke atas Pulau Batu Puteh mungkin ada kaitan dengan pilihan raya umumnya.

"Saya tidak pasti apa motif Malaysia, tetapi Pilihan Raya Umum mereka akan datang, yang mungkin ada kaitan dengannya," katanya.

Khairy berkata, untuk makluman Hsein Loong, semasa penemuan fakta baharu pada Ogos 2016, pilihan raya Malaysia masih belum diumumkan.

"Pemfailan pada 2 Februari pula dibuat bagi memberi masa penyediaan dokumen dalam tempoh enam bulan yang diberikan.

"Sebagai peringatan, Parlimen Malaysia masih belum dibubarkan hingga hari ini, lebih setahun dari tarikh penemuan fakta baharu itu," katanya.

Khairy berkata, memang mudah meraih sokongan politik dengan membuat tuduhan kepada negara lain seperti mana yang dibuat oleh Hsein Loong dalam kenyataan beliau pada konvensyen parti PAP.

"Malaysia memandang serius isu kedaulatan sepanjang masa dan bukan semata-mata meraih sokongan semasa pilihan raya atau konvensyen politik saja," katanya.


Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget