Transformasi Pengangkutan Awam Era Najib Razak

Demi memudahkan rakyat, lapan projek pembangunan mega dalam sektor pengangkutan awam telah disediakan kepada rakyat. Kemudahan berkenaan menjadi keutamaan utama dalam kepimpinan Datuk Seri Najib Razak.

Lapan projek berkenaan yang telah dibina dan dalam pembinaan adalah MASS Rapid Transit (MRT), Perkhidmatan Tren Elektrik (ETS) dari Gemas-Kuala Lumpur-Padang Besar, Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL), Projek Keretapi Berkelajuan Tinggi antara Kuala Lumpur dan Singapura, Sistem Transit Rapid (RTS) Malaysia-Singapura, Projek Naik Taraf Landasan Berkembar Lembah Klang (KVDT), Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dan Lebuh Raya PAN Borneo Sarawak tanpa sebarang tol.

Ternyata pembinaan berkenaan meresahkan kumpulan penyokong Dr Mahathir Mohamad yang tidak mahu menerima hakikat bahawa kemudahan pengangkutan awam itu disediakan oleh Najib.

Tatkala Najib dipuji oleh rakyat, pembangkang yang tidak berpuas hati cuba merendah-rendahkan dan memperkecilkan usaha Perdana Menteri itu.

Mereka memutar belit fakta dan cuba memanupulasi rakyat bahawa kemudahan yang disediakan itu adalah tanggungjawab kerajaan, justeru pujian tidak harus diberikan kepada kerajaan.

Ketika mereka membuat perbandingan antara pentadbiran Najib dengan Mahathir, mereka lupa bagaimana projek-projek pengangkutan awam yang terpaksa dibail-out semasa era Mahathir menjadi Perdana Menteri.

Sistem Transit Aliran Ringan (STAR), Projek Usahasama Transit Ringan Automatik (PUTRA), Kuala Lumpur Monorail (KL Monorail) dan projek Bas Intra Kota terpaksa diambil alih oleh kerajaan ketika itu.

Lebih RM8.80 bilion telah digunakan untuk pelan penyelamatan itu. Ia belum lagi mengambil kira syarikat automotif nasional, Proton yang mengalami kerugian ratusan juta ringgit tahun lalu.

Ia menyebabkan Proton terpaksa meminjam daripada kerajaan sebanyak RM1.5 bilion untuk membuat bayaran kepada vendor dan pembekal.

Kesimpulannya, projek pengangkutan awam ini adalah suatu visi yang berterusan dan memerlukan pembaharuan serta penambahbaikan dari masa ke semasa.

Manakala projek-projek yang sebelumnya telah dibail out patut dijadikan pengajaran untuk memastikan projek-projek yang telah dan sedang dirancang mencapai objektif yang sebenarnya.

Bukan sahaja fitnah politik memudaratkan sebaliknya fitnah ekonomi yang tidak berasas termasuk mendakwa negara akan bankrap, boleh menjejaskan negara. Kalau mendengar cerita pembangkang ini, seolah-olah semuanya buruk di mata mereka.

Hakikatnya, Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) sendiri optimis akan ekonomi Malaysia yang tumbuh dengan kukuh.

Tulisan:
Beruang Biru
Rabu, BB512
26 Julai 2017

Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget