Mahathir Terdesak Untuk Tarik Ahli PPBM

Sejak tertubuhnya Parti Pribumi Bersatu Malaysia, lebih sebulan yang lalu, tiada seorang pun wakil daripada parti berkenaan mengumumkan jumlah sebenar ahli parti berkenaan.

Apa yang diwar-warkan hanyalah, mendapat sokongan dari pelbagai lapisan masyarakat tanpa disokong sebarang bukti serta menyatakan angka yang tepat.

Setelah sah didaftarkan, kebanyakan pemimpin PPBM dilihat bergerak aktif dalam mempromosikan parti berkenaan dan bagi peringkat bawahan, mereka cukup giat mencari ahli baru.

Namun begitu, menurut beberapa laporan, sambutan yang mereka terima agak hambar walaupun mereka mendakwa, mereka menerima sambutan yang cukup menggalakkan.

Bagi pengasasnya, Tun Dr Mahathir, beliau dilihat sedang cuba menjalinkan kerjasama dengan kesemua parti pembangkang bagi membentuk pakatan baru.

Mahathir pasti menyedari, sambutan terhadap parti barunya agak kurang jika mahu dibandingkan dengan parti pembangkang yang lain adalah antara punca kenapa partinya dipandang sepi oleh rakan pembangkangnya yang lain.

Justeru, untuk menarik keahli baru, Mahathir secara tiba-tiba melancarkan propaganda baru kononnya, ada diantara ahli UMNO yang mahu menyertai partinya, diugut dengan macam-macam cara.

Antara ugutan berkenaan adalah, tidak akan diberi BR1M, disingkir dari Umno atau lucut jawatan dalam kerajaan dan agensi-agensinya, tidak diberi kontrak, biasiswa tidak akan diberi dan akan ditarik balik dan sebagainya, bank akan tuntut hutang lebih awal dan akan tolak permohonan.

Dakwaan ini adalah tidak benar dan hanyalah rekaan semata mata untuk meraih simpati.

Agak menghairankan, adakah Tun Mahathir fikir, segala-galanya harus mengikut kehendaknya?

Mana mungkin beliau tidak memahami istilah demokrasi di mana setiap orang berhak memilih parti mana yang mahu disertai.

Sebenarnya, Tun Mahathir cukup tertekan dengan keahlian PPBM sejak ianya dilancarkan. Masakan tidak, beliau merancang untuk menarik seberapa ramai ahli UMNO untuk menyertai partinya, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Malah, partinya menyasarkan untuk menarik keahlian sehingga 6 juta orang sebelum Pilihan Raya Umum ke 14 kelak.

Menerusi beberapa sumber dalaman kem Tun Mahathir, mereka agak terkejut kerana keahlian PPBM kebanyakannya terdiri daripada ahli PKR, PAN dan PAS sedangkan matlamat asalnya adalah untuk menarik ahli UMNO menyertai mereka.

Maka disinilah munculnya dakwaan mengarut Tun Mahathir kononnya ada ahli UMNO menerima ugutan yang tidak masuk akal hanya kerana mahu menyertai parti yang beliau asaskan.

Jika dilihat kepada sejarah, pernah ahli UMNO berhijrah keparti lain terutamanya semasa tertubuhnya parti Adil (PKR) semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim dipecat dari UMNO. Pada ketika itu, langsung tiada ugutan diterima oleh mana-mana ahli UMNO yang berpaling tadah. Sebaliknya, jika ada ahli PKR yang ingin berpatah balik, UMNO sentiasa menerima tanpa sebarang syarat.

Sudah menjadi tradisi UMNO mengamalkan politik sihat tanpa perlu mengeluarkan apa-apa ugutan hanya kerana mahu menyertai parti kecil dan berasaskan dendam ini. Sekali lagi, Tun Mahathir cuba menipu rakyat Malaysia dan memburukkan imej UMNO sedangkan apa yang beliau dakwa, hanyalah sekadar khayalan semata-mata tanpa disokong oleh mana-mana bukti yang sahih.

Tulisan :
Beruang Biru
BB83, Khamis
13 Oktober 2016

Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget