Ibu Allahyarham Jamaludin saman 2 cucu tuntut harta pusaka

KUALA LUMPUR: Ibu bekas Ahli Parlimen Rompin, Allahyarham Tan Sri Jamaludin Jarjis, mengemukakan saman terhadap dua cucunya kerana mendakwa mereka tidak memasukkan saham tiga buah syarikat ke dalam senarai aset harta pusaka dianggarkan bernilai RM1.3 billion.

Melalui saman difailkan pada 3 Januari lalu, Aminah Abdullah, yang memohon perisytiharan bahawa beliau sebagai ibu kandung dan mempunyai kepentingan ke atas harta pusaka itu, turut mendakwa kedua cucunya turut gagal memasukkan sebuah apartmen di Beacon Street, Boston Amerika Syarikat (AS) dalam senarai berkenaan.

Aminah, 85, menamakan anak sulung Allahyarham, Nur Anis, 34, dan Ikwan Hafiz, 32, sebagai defendan pertama dan kedua.

Dalam pernyataan tuntutannya, Aminah selaku plaintif, berkata kedua-dua defendan yang dilantik sebagai sebagai pentadbir bersama harta pusaka Allahyarham, gagal memasukkan saham bagi tiga syarikat sebagai aset harta pusaka di dalam senarai aset dan surat kuasa mentadbir.

Plaintif berkata, defendan juga gagal memasukkan saham terbabit di dalam senarai tanggungan sejak 6 Julai 2017 dan sebuah apartmen di AS bernilai RM10 juta.

Dakwa Aminah, tindakan itu bertujuan menafikan hak dan kepentingan dirinya sebagai benefisiari (penerima yang mempunyai hak kepentingan) terhadap harta pusaka si mati.

Menurut plaintif, ketiga-tiga syarikat terbabit adalah syarikat Rantai Wawasan Sdn Bhd, Alpine Motion Sdn Bhd dan Ivory Insight Wawasan Sdn Bhd.

Dakwa plaintif lagi, dua cucunya gagal menyatakan anggaran nilai saham tiga syarikat itu yang bernilai RM1,384,312,154 selepas dua tahun enam bulan kematian Jamaluddin, dan gagal memberi maklumat mengenai harta pusaka sebelum plaintif melantik peguam mewakilinya.

Defendan kedua pula didakwa tidak memaklumkan bahawa beliau sudah memperoleh sijil faraid bagi harta pusaka daripada Mahkamah Tinggi Syariah pada 6 Oktober 2016.

“Kedua-dua defendan juga meminta saya menandatangani dua dokumen iaitu surat penolakan permohonan mereka untuk geran surat kuasa mentadbir harta pusaka simati dan satu ikatan perkiraan keluarga, tanpa saya diberi peluang mendapatkan nasihat undang-undang.

“Dalam keadaan ini, mereka mengetahui bahawa saya sudah melantik peguam iaitu Mohd Najib Hussain dan saya pula adalah buta huruf,” kata plaintif.

Sehubungan itu, Aminah menuntut, antaranya perisytiharan supaya defendan memindah milik saham ke dalam senarai aset dan surat kuasa mentadbir dan membayar dividen, bonus, keuntungan serta isu terbitan dari pegangan saham tiga buah syarikat itu ke dalam akaunnya dalam tempoh 21 hari daripada tarikh perintah dikeluarkan.

Peguam Aqilah Pawancheek yang yang mewakili Aminah, ketika ditemui selepas prosiding pengurusan kes di hadapan Timbalan Pendaftar Norliza Hussin hari ini, berkata mahkamah menetapkan pengurusan kes di hadapan hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Firuz Jafril pada 2 Apri ini.

Sumber dari berita harian

Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget