Singapura pasang kamera pengesan haba tangkap perokok

SINGAPURA: Tabiat merokok bakal menjadi lebih sukar di Singapura, dengan kerajaan bercadang memasang 300 kamera pengesan haba definisi tinggi untuk menangkap dan mendenda perokok.

Republik itu sudah pun melaksanakan undang-undang antitembakau paling ketat di dunia dan merokok dilarang di kebanyakan tempat awam, dengan perokok didenda sehingga Sg$1,000 (RM2,974) jika ditangkap.

Rokok elektronik juga dilarang.

Pihak berkuasa kini bercadang memasang kamera pengesan haba canggih yang dapat mengesan apabila seseorang memegang rokok menyala di kawasan larangan merokok, menurut laporan Straits Times semalam.

Akhbar itu melaporkan, kamera berkenaan akan dipasang sekitar kawasan penempatan dan tempat awam lain seluruh Singapura dan juga mampu menangkap 'tindakan pengotor' terlarang lain seperti meludah dan membuang sampah.

Singapura mula memperkenalkan undang-undang antitembakau pada 1970-an sebagai sebahagian usaha kerajaan mengurangkan kadar merokok.

Sejak itu, ia meningkatkan bilangan tempat awam yang dijadikan kawasan larangan merokok, termasuk kampus universiti dan di kawasan biasa sekitar blok pangsapuri.

Merokok dalam kereta persendirian dibolehkan, tetapi tidak boleh menurunkan cermin kereta ketika berbuat demikian.

Singapura dijadikan bahan jenaka dengan digambarkan di atas baju T sebagai 'bandar raya amat baik' kerana bilangan dan saiz hukuman bagi kesalahan pelik, seperti menaikkan kemarahan orang awam dengan peralatan muzikal dan gagal mengepam tandas awam. - AFP

Post a Comment

Video

[Video][video]
[blogger]

MKRdezign

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget